Haninge kommun har tidigare tagit fram ett förslag till vattentjänstplan, som berörda fastighetsägare har haft möjlighet att tycka till om. Mindre justeringar i vattentjänstplanen har gjorts utifrån inkomna yttranden. Nu ligger planen ute igen, med dessa justeringar, för att tycka till om.
Se nuvarande förslag på vattentjänstplan här: informationen på kommunens hemsida
Vi har fram till den 24 januari 2025 möjlighet att inkomma med synpunkter.
Om ni önskar sand eller salt för privat bruk på er infart nu när snö och is nalkas så erbjuder nu Haninge Kommun detta.
Så här skriver de när vi frågade:
Det går bra att hämta upp sand och salt på Anläggarvägen 6 och det finns i två stora gröna sandlådor invid entrén till det gröna huset, står sand och salt på tavlor. Du måste ta med dig egen hink och du kan fylla hinkarna med sand och salt.
Det är öppet under våra arbetstider som är kl.07.00-16.00 Måndag- Torsdag, Fredag kl.07.00-13.00, det går bra att köra fram bilen till det gröna huset.
Fakturorna för verksamhetsåret 2024-2025 planeras att skickas ut den 31 dec, precis som förra året. Sista betaldag kommer också vara lika som förra året, dvs den 28 feb. Vi vädjar nu till alla fastighetsägare att betala fakturan i tid så vi alla slipper onödigt extraarbete. Om ni har problem att betala hela avgiften vid ett tillfälle, hör av er snarast till styrelsen@hogdalen-osterang.se för att be om delbetalning eller börja lägg undan pengar redan nu.
Bästa åtgärd för att hålla våra grusvägar i gott skick är att se till att våra diken har god vattenavrinning. Slammar diken igen eller täpps till av snö kan vatten träna sig in under vägbanken och försvaga denna och som i sin tur skapar potthål.
UPPMANING 1: Om du använder en fyrhjuling eller annan skyffel för att skotta snö vid din infart, TIPPA INTE NER SNÖN I DIKENA. Snön kan, förutom att täppa till vattenavrinningen, dessutom innehålla grus som kommer ligga kvar i diket när snön smälter.
UPPMANING 2: För att undvika översvämningar önskar vi att alla boende håller ett öga på dikena runt om där ni bor eller när ni är ute på promenad. Ser ni att ett dike har slammat igen får ni gärna åtgärda stoppet direkt. Har ni inte möjlighet till detta hör gärna av er till styrelsen@hogdalen-osterang.se så att vi får vetskap om problemet.
Att ta eget initiativ och fixa allmänningarna i närheten av sin fastighet har gett ringar på vattnet. Fler och fler av fastighetsägarna hänger på denna goda trend och slyröjer, eldar och rensar för att våra allmänningar ska bli så fina som möjligt. Självklart är det mycket trevligare att få ytorna runt omkring oss välskötta!
Senast jobbade ett gäng mellan Österängsvägen övre och Bondvägen samt i slutet av Högdalsvägen.
Eftersom vi saknade delar av styrelsen på årsmötet höll vi istället det konstituerande mötet (mötet då ansvarsfördelning i styrelsen bestäms) i samband med vårt första styrelsemöte, som ägde rum den 21 okt. Mycket kom att handla om ansvar och uppgifter som ingår i styrelsearbetet.
Annat som behandlades var tex:
Nästa möte planeras den 18 november.
2024-10-22
Den 13 okt samlades sittande styrelse och medlemmar (totalt 25 st) i samfälligheten på förmiddagen för att avverka årsmötet för föregående verksamhetsår. Det var ett härligt engagemang på mötet som leddes fram av styrelsens ordförande Jessica. Ta del av det som behandlades i protokollet, verksamhetsberättelse, årsredovisning och budget som finns på denna sida. Protokollet sitter nu även uppe på anslagstavlorna i området.
Detta är den nya styrelsen som valdes att leda föreningens arbete kommande verksamhetsår:
Ordförande Jessica Johansson (Bondvägen 112), sittande 1 år kvar
Kassör Lindha Pettersson (Högdalsvägen 12), omval 2 år
Sekreterare Mia Larsson (Västerängsvägen 5), sittande 1 år kvar
Ledamot Elias Linnerheim (Österängsvägen 17), sittande 1 år kvar
Ledamot Lina Wennberg (Söderängsvägen 7), omval 2 år
Ledamot Carlo Diociaiuti (Högdalsvägen 1), omval 2 år
Ledamot Ludvig Konnebäck (Bondvägen 157), nyval 2 år.
Suppleant Carina Erixon (Bondvägen 87), nyval 1 år.
Suppleant Christopher Adermark (Västerängsvägen 6), nyval 1 år.
Tack för stort engagemang i diskussioner och goda inspel. Vi i styrelsen tar med oss alla inspel på våra styrelsemöten framöver.
Vi har försökt starta en tradition att erbjuda något extra efter varje årsmöte. Denna gång frågade vi om Eva Fraim skulle kunna tänka sig berätta historien om Högdalens gård och hur den förvärvades av hennes far en gång i tiden. Det gjorde hon, och även Sven fyllde i med historia om Gudö. Detta gav en sådan mersmak bland medlemmarna på plats så att Byalaget tog på sig uppgiften att planera en uppföljare, en historieafton eller dylikt. Detta ser vi fram emot!🤩
Slutligen tackar vi Eva och Stefan för lån av lokalen så att vi alla fick plats!🥰
Vi vill lyfta ett gott initiativ från några av samfällighetens medlemmar. Söndagen den 20 okt var det sista dagen på Haninge kommuns utlysta eldningsveckor. Då passade ett gäng medlemmar på att elda upp de flesta kvarvarande högar med sly som samlats ihop under arbetsdagarna på allmänningen i korsningen Bondvägen-Högdalsvägen-Österängsvägen samt allmänningen bakom Västerängsvägen 3-5-7. Tex bakom Västerängsvägen var det 9 st som kämpade på under ca 5 timmar för att få bort allt sly och de ca 15 högar som det samlades ihop till där. Bra kämpat!💪🙌
Den 22:a och 29:e september genomfördes höstens arbetsdagar i samfälligheten. Tack alla som prioriterar tiden, en del nya ansikten dök upp som vi hoppas kommer igen. Vi hade tur som fick fint väder båda dagarna och det blev en trevlig pratstund grannar emellan när vi på slutet firade med korv och dricka!
Det vi fick gjort var följande:
Bra jobbat också ni som hört av er om att ni fixar på allmänningar och vägar på annan tid än arbetsdagarna. Det är guld värt att ni tar dessa initiativ!💪
All den tid vi tillsammans lägger ner på vårt område bidrar till att vi får fina och hållbara vägar/grönområden nu och i framtiden och med vår egna arbetskraft kan vi hålla nere kostnaderna.🥰🌱
Datum: Söndagen den 13 oktober kl 9.30
Plats: Högdalens Gård, möteslokal, ingång vid ridhusets gavel
Registrering av röstberättigade mötesdeltagare börjar kl 09.00
Vad händer:
Årsmötet är vår förenings högst beslutande organ som hålls varje år för att föreningens alla medlemmar ska få vara med och besluta i frågor som rör föreningen. Bland annat ekonomi, verksamhetsplanering för året, val av styrelse m.m. är punkter som behandlas på årsmötet. På årsmötet kommer ni också få höra hur året har gått både verksamhetsmässigt och ekonomiskt.
Det är även trevligt att träffa sina grannar över en fika och få höra vad och varför saker sker i området där vi bor.
Hoppas vi ses där, DU är viktig!
P.S. Möteshandlingar, dvs dagordning, verksamhetsberättelse, verksamhetsplan, budget m.m delas ut i medlemmarnas brevlådor senast 2 veckor innan årsmötet.
Den 22 & 29 sep genomför vi i samfälligheten höstens arbetsdagar. Inom kort kommer en lista på vad som kommer prioriteras samt vilka verktyg som behöver tas med. Det vi kommer behöva är röjsågar för de som har, gärna med klinga, då våra nygallrade allmänningar har fått mycket växlighet under sommaren som varje år behöver hållas efter så länge det är smått.
Vi hoppas verkligen att du som fastighetsägare i området och medlem prioriterar att delta på en av dagarna då dessa insatser behöver bemannas av dig och mig som medlemmar. Blir vi för få så kommer vi behöva hyra in arbetskraft och verktyg vilket garanterat kommer ge en högre avgift för alla boende kommande år.
Vi ses där, det blir kul!😃💪
Styrelsen samlades återigen efter sommaren. Fokus låg på kommande Årsmöte som äger rum den 13 oktober:
På flera av våra grusvägar går både tung och snabb trafik. Detta gör vägbanken svagare och vi behöver använda större dimensioner på grus och laga fler potthål. Detta belastar såklart ekonomin i föreningen. Det vi boende kan göra själva är att sänka farten samt meddela anlitade entreprenörer att göra detsamma. På flera ställen har vi i styrelsen nu behövt placera ut koner där vägen är svagare och där hastigheten behöver begränsas. Vänligen respektera detta.🙏
Haninge kommun har tagit fram ett förslag till vattentjänstplan, enligt nya krav i Lagen om allmänna vattentjänster. En vattentjänstplan beskriver kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster, som dricksvatten och avlopp, ska tillgodoses. Nu har medlemmarna i vår samfällighet möjlighet att ge våra synpunkter.
Vår samfällighet får detta brev då vi är berörda av de ändringar som gjorts från tidigare VA-plan.
Läs mer i denna fil eller gå till informationen på kommunens hemsida
Den den 28 maj kommer Haninge Åkeri till samfälligheten för att genomföra underhåll av de vägar som samfälligheten ansvarar över. Detta är Högdalsvägen, Västerängsvägen, Österängsvägen, Söderängsvägen och Norrängsvägen. Med hjälp av väghyvlar formas vägen för bästa möjliga vattenavrinning. Det läggs på grus av olika dimensioner för att bygga på svaga delar av vägen samt att vägen dammbinds.
Dammbindning är en metod som ser till att en grusväg förbättrar sin hållbarhet och stabilitet genom att förbättra sambandet mellan gruspartiklar som orsakar damm. Genom att tillsätta dammbindningsmedel förhindras att vägen blir torr och dammig, samtidigt som det förebygger att grusvägen håller sig säker och hållbar under lång tid framöver.
I föreningens stadgar kan man läsa att sista dag för att lämna in motioner till kommande årsmöte är den 31 juli. Detta för att
styrelsen ska hinna sätta sig in i dem och lämna sitt yttrande och förslag till beslut.
Välkomna att maila era motioner till styrelsen@hogdalen-osterang.se.
Vårt femte styrelsemöte detta verksamhetsår behandlade följande:
pga överskriden budget för gallring och höjda kostnader i samhället. Beslut tas på årsmötet.
I vår förening är vi 130 hushåll. På arbetsdag 1 deltog 14 hushåll + 7 hushåll från styrelsen och på arbetsdag 2 deltog 16 hushåll + 6 hushåll från styrelsen.
Det vi fick gjort var följande:
Extra cred till det gäng som tog initiativ och körde en heldag med att rensa upp på vår allmänning mellan Bondvägen och övre Österängsvägen dagen innan arbetsdag 1 samt de boende från Söderängsvägen/Norrängsvägen som systematiskt jobbar med sina vägar och området. Dessa gäng har gjort ett kanonjobb och ska ha en stor eloge för sin insats.💪
All den tid vi tillsammans lägger ner på vårt område bidrar till att vi får fina och hållbara vägar/grönområden nu och i framtiden och med vår egna arbetskraft kan vi hålla nere kostnaderna.🥰🌱
Sitter du på en kompetens som skulle kunna bidra till och underlätta vårt arbete i samfälligheten? Har du tillgång till verktyg/maskiner, jobbar på tryckeri, kommunikationsexpert etc. Skicka gärna ett mail till styrelsen@hogdalen-osterang.se och berätta vad just du kan stå till tjänst med!
Ett konkret exempel: Med nygallrade allmänningar som kommer vilja skjuta mycket skott i vår/sommar kommer vi kommande arbetsdagar behöva jobba med flertalet röjsågar för att hålla slyn nere. Alla med röjsågar kommer behövas🙂
Kan du bistå med en grävmaskin eller annat bensindrivet fordon/verktyg så ersätts du såklart med bensin.
Här nedan finns nu planen vad som kommer prioriteras under vårens arbetsdagar i april. Notera verktygen i den gula rutan som ni gärna får ta med om ni har. Ta med hela familjen då det kommer finnas möjlighet till aktiviteter och lek för barnen i vuxet sällskap vid fotbollsplanen. Vi avslutar med varmkorv med bröd och dricka kl 12 för att fira våra insats.
Hoppas vi ses där!🌱
Allt fler fakturor skickas digitalt, det går snabbare, är billigare och bättre för miljön. För att vi ska kunna gå över till att skicka digitala fakturor för medlemsavgiften i framtiden behöver vårt medlemsregister kompletteras med alla e-postadresser till medlemmarna. Helst en privat e-post som fortsätter vara aktuell även vid byte av arbetsplats.
Vi har kommit ganska långt i detta arbete men saknar kanske 35% av mailadresserna. Hjälp oss att samla in detta genom att fylla i din mailadress via detta formulär som finns på hemsidan https://hogdalen-osterang.se/bra-att-veta/medlemsregister.
Nu i vår kommer det genomföras underhåll av de vägar som samfälligheten ansvarar över. Med hjälp av väghyvlar formas vägen för bästa möjliga vattenavrinning. Det läggs på grus av olika dimensioner för att bygga på svaga delar samt att vägen dammbinds.
Dammbindning är en metod som ser till att en grusväg förbättrar sin hållbarhet och stabilitet genom att förbättra sambandet mellan gruspartiklar som orsakar damm. Genom att tillsätta dammbindningsmedel förhindras att vägen blir torr och dammig, samtidigt som det förebygger att grusvägen håller sig säker och hållbar under lång tid framöver.
Vårt senaste styrelsemöte behandlade följande:
Stamfastigheten Högdalen och styrelsen har godkänt förfrågan om att en hästägare tillfälligt ska få sätta upp två inhägnade hästhagar vid fotbollsplanen vid grönområdet Nygärdet i sommar för sina betande hästar. Staketen planeras sättas upp i slutet av maj för bete i juli och delar av augusti.
Slyröjning, föreningsdag, arbetsdag...kär dag har många namn🥰. Men styrelsen har nu valt att framöver kalla våra dagar, då vi gemensamt ses och tar hand om samfällighetens grönområden och vägar, för föreningens "arbetsdagar". Dessa dagar är väldigt viktiga för samfälligheten och såklart för oss medlemmar i synnerhet då arbetet som utförs dessa dagar lägger grunden för de förutsättningar vi som boende har i området under året. Ju mer vi får gjort tillsammans desto mindre kostnader får vi.
För att skapa bättre möjligheter för alla medlemmar att delta har vi valt att arrangera två tillfällen både på våren och hösten.
Vårens datum är sön 21 april och sön 28 april kl 9-12. Kan man komma på båda är det toppen, bara vid ett tillfälle, jättekul det också! Mer tydlig info om vad som ska prioriteras på vårens arbetsdagar presenteras lite längre fram.
Skriv upp i din kalender så ses vi! Din tid och ditt engagemang gör skillnad!😃💪
Denna vinter har varit extrem med sin snömängd och växlande temperatur vilket har påverkat många, inte minst våra vägar. Samfälligheten har i uppdrag att ta hand om våra vägar så att de håller god status att färdas på, MEN när vädret är så extremt behöver vi vara ännu noggrannare med vår bedömning av sandning/plogning för att inte kostnaderna ska skena och i längden belasta oss medlemmar. Vår entreprenör bedömer återkommande väglaget med inspel av väderprognos för att avgöra när det är mest kostnadseffektivt att sanda/ploga men såklart även med en säkerhetsaspekt i åtanke. När det är förhållanden likt dessa så får vi boenden göra det vi kan för att skapa de bästa förutsättningarna för transport längst vägarna genom att sänka hastigheten och se till att vi har bra dubbar under sulorna.🚶♂️🚙
Vårt senaste styrelsemöte behandlade följande:
Denna vinter har det varit mycket snö. Viktigt att tänka på vid skottning på sin uppfart/tomt/väg är att INTE skotta ner snön i dikena. Det täpper till dikenas genomströmmning av vatten samt kan snön innehålla grus som kommer ligga kvar i diket när snön smälter. Vänligen tänk på detta!
Vi hade för avsikt att skicka ut fakturorna för medlemsavgiften för innevarande verksamhetsår lite tidigare än vanligt, redan i november. Men pga tidsbrist så kommer fakturorna skickas ut den 31 dec, precis som förra året. Sista betaldag kommer också vara lika som förra året, dvs den 28 feb. Vänligen betala fakturan i tid så vi alla slipper onödigt extraarbete.💸
2023-12-14
Sitter du på en kompetens som skulle kunna bidra till och underlätta vårt arbete i samfälligheten? Har du tillgång till verktyg/maskiner, jobbar på tryckeri, kommunikationsexpert etc. Skicka gärna ett mail till styrelsen@hogdalen-osterang.se och berätta vad just du kan stå till tjänst med!
Ett konkret exempel: Med nygallrade allmänningar som kommer vilja skjuta mycket skott i vår/sommar kommer vi kommande arbetsdagar behöva jobba med flertalet röjsågar för att hålla slyn nere. Alla med röjsågar kommer behövas🙂
Datum för vårens arbetsdag/föreningsdag/slyröjning är bestämd till söndagden 21 april kl 9-12.
2023-12-09
En glad nyhet som egentligen inte har med samfälligheten att göra men eftersom den har med vårt område att göra och kommer skapa glädje och sammanhållning för oss boende i området, så väljer vi att ge lite plats på hemsidan om det nystartade Byalaget i Högdalen Österäng! Det finns en ingång till byalagets egna hemsida under menyn "Bra att veta" eller klicka på denna adress https://hogdalen-osterang.se/bra-att-veta/h-s-byalag. Där kan du redan nu kort läsa om vad byalaget är och dess syfte. Men i korta drag så har Byalaget ambitionen att ordna aktiviteter för oss boende, barn och vuxna, för att främja sammanhållning och grannsamverkan.
Byalaget har haft sin första aktivitet i form av ett adventsfika den 9 dec vid korsningen Bondvägen-Högdalsvägen (på väg upp mot gamla dansbanan). Det blev en väldigt trevlig tillställning där jag tror att de flesta fick hälsa på minst en ny granne. Mellan kl 14-17 dök det ungefär upp ca 50 fikasugna grannar.
Vill du vara med eller har idéer,Kontakta hosbyalag@gmail.com! Det kommer mer info från Byalaget framöver.
2023-12-07
Det senaste styrelsemötet behandlade bla följande:
2023-12-01
Nu finns det fler upplag för potthålsgrus utplacerade på våra vägar. Dessa kommer så småningom även utmärkas med skyltar. Upplagen ligger nu på följande platser:
Om alla fastighetsägare vid behov hjälps åt att potthålsfylla utanför sin tomtgräns så kommer vi få fina hållbara vägar framöver till minsta möjliga kostnad och ansträngning.😃
2023-11-27
P g a eftersatt skogsvård på våra allmänningar i över 30 år tog förra styrelsen beslut att ta tillfället i akt, när maskiner redan fanns i området, attgallra av de allmänningar som samfälligheten förvaltar. Efter godkännande av stamfastighetsägarna Högdalen (Eva) och Österäng (Vivi), beslöt styrelsen 2023-07-18 att anlita Handens Skog för en första gallring av allmänningarna:
Överenskommelsen har varit att gallra träd och forsla bort grenar 8-10 m in från vägens kant och dessa skulle bekostas av de träd entreprenören kunde tillvarata. Den enda kostnaden som enligt överenskommelse kommer belasta föreningen är för den manuella röjare som behövde bana väg för skogsmaskinerna samt utförande av extra undanröjning av ris och grenar vid ett utpekat område. Det är annars vanligt vid gallring att delar avris och grenarlämnaskvar för att dessa ska förmultna och näringen därmed ska kunna återgå till marken.
Pga extra blöt mark vid några arbetstillfällen blev hjulspåren från maskinerna på två ställen extra djupa och dessa planeras att fixas till.
De allmänningar som återstår för gallring är:
Dessa planeras att gallras någon gång under vintern 2023/2024 när det är hårt i marken (minskar risken för stora hjulspår) och då Handens skog har möjlighet. Detta sker, lika förra gallringen, också i samband med att Handens skog gallrar för stamfastighetsägarens mark på Högdalen, vilket gör att samfälligheten återigen slipper betala för framkörning av maskiner. Hela denna gallring har föreningen lyckats få otroligt billigt tack vare generösa markägare (Eva och Vivi) och engagerade medlemmar i samfälligheten, där ett stort tack ska riktas främst till Tobbe Hammar men även Mikael Lindh som har bidragit med sin tid🙏
2023-11-05
Torsdag den 2 nov samlades den sedan i söndags rykande färska styrelsen för sitt första kompletta styrelsemöte.
Prio för mötet var att lära känna varandra, höja kunskapsnivån för samtliga om samfällighetens styrelsearbete och vårt områdes status samt dela ut några actionpunkter att göra till nästa möte.
Styrelsens mål är att vara transparenta och försöka skapa ett stort engagemang bland medlemmarna i Högdalen-Österängs samfällighet och såklart se till att vi i föreningen (alla medlemmar) tar väl hand om vårt fina område här på Gudö.
Här är några punkter som behandlades under kvällens möte:
För att kunna nå alla medlemmar med information om vad som händer i vår samfällighetsförening/området via vårt medlemsbrev önskar vi att vårt medlemsregister kompletteras med kontaktuppgifter(e-post och telefon) till alla fastighetsägare. Har du inte angett dina kontaktuppgifter till styrelsen får du gärna fylla i dem via föreningens hemsida på denna länk https://hogdalen-osterang.se/bra-att-veta/medlemsregister.
Har du som medlem några frågor till styrelsen eller vill veta mer om något som rör vårt område? Skicka ett mail till styrelsen@hogdalen-osterang.se.
Protokollet samt en övergripande sammanfattning från samfällighetens årsmöte kommer inom kort i föreningens alla kommunikationskanaler (Medlemsbrev, Hemsida, Facebook) samt kommer ni hitta protokollet från årsmötet på anslagstavlorna i området.
2023-11-03
Den 29 nov samlades sittande styrelse och medlemmar (totalt 25 st) i samfälligheten på förmiddagen för att avverka årsmötet för föregående verksamhetsår. Ta del av det som behandlades i protokoll, verksamhetsberättelse, årsredovisning och budget som finns på denna sida.
Stämman tackade av Christer Bäckman, Åsa Carlsson, Klas Bergvall och Åsa Boffardi som avgick efter flera års arbete i styrelsen.👏
Några punkter som diskuterades på mötet:
Nya personer i styrelsen:
David Marby, sekreterare, Bondvägen 109, är den 7:e ordinare ledamoten men syns inte på bild ovan.
Ett viktigt och trevligt möte för alla boende fick ett ännu trevligare avslut i form av kaffe, kaka samt ett smaskigt gästspel av Gudö konfektyr. Gudö konfektyr (Annelie Danielsson på Bondvägen 105) bjöd generöst på provsmakning av hennes praliner.😋 Flera valde även att köpa askar för att ta med hem. Besök hennes webshop https://gudokonfektyr.se.
Slutligen tackar vi Eva och Stefan för lån av lokalen så att vi alla fick plats!🥰
Datum: Sön 8 okt och sön 15 okt kl 9-12
Plats: Samling vid fotbollsplan mittemot Högdalsvägen 27
Vad händer:
Denna höst genomför vi två dagar med slyröjning då vi har stort behov av att samla kvistar och ris som ligger från vägens kant och ca 1-5 m in på allmänning.
Eftersom att fokus kommer vara på att samla ihop löst material för transport till brashögen (vid fotbollsplanen) behöver vi främst arbetskraft och släp. Men vid stora grenar kan det också vara bra med motorsåg, ta med om ni har.
Har ni möjlighet, dyk upp båda dagar, annars hoppas vi att vi ses en av dagarna iallafall.
Ta med barnen! Det har bildats en liten lekkommitté med barn för dagen som kommer anordna tipspromenad för övriga barn inkl. en liten belöning.😋 Det finns också möjlighet för lek på fotbollsplan med grannbarnen.
Vi avslutar med att fira förmiddagens jobb med härlig korv med bröd och dryck 😀💪🙏
Datum: Söndagen den 29 oktober kl 9.30
Plats: Högdalens Gård, möteslokal, ingång vid ridhusets gavel
Registrering av röstberättigade mötesdeltagare börjar kl 09.00
Vad händer:
Årsstämman (årsmötet) är vår förenings högst beslutande organ som hålls varje år för att föreningens alla medlemmar ska få vara med och besluta i frågor som rör föreningen. Bland annat ekonomi, verksamhetsplanering för året, val av styrelse m.m. är punkter som behandlas på årsstämman. På denna stämma kommer ni också få grundligare information om avverkningen av skog som nyligen har genomförts i området.
Det är även trevligt att träffa sina grannar över en fika och få höra vad och varför saker sker i området där vi bor.
⭐OBS! I samband med mötet kommer också grundaren av Gudö konfektyr (tillika medlem i vår förening) att bjuda föreningens medlemmar på chokladprovning av hennes exklusiva praliner.⭐
Hoppas vi ses där, DU är viktig!
P.S. Stämmohandlingar, dvs dagordning m.m delas ut i medlemmarnas brevlådor senast 2 veckor innan årsstämman.
Datum: Söndagen den 30 oktober kl 10.00 2022
Plats: Högdalens Gård, möteslokal, ingång vid ridhusets gavel
Registrering av röstberättigade mötesdeltagare börjar kl 09.30
Hjärtligt välkomna!
Datum: Sön 221009 kl 09.30
Plats: Vid fotbollsplan
Datum: Tors 220113
Styrelsen vill förtydliga att årsavgiften på 500 kr endast används till skötsel av våra grönområden.
Datum: Söndagen den 31 oktober kl 9.30 2021
Plats: Högdalens Gård, möteslokal, ingång vid ridhusets gavel
Registrering av röstberättigade mötesdeltagare börjar kl 09.00
Årsberättelsen, föreslagen budget och bokslutet hittar du här.
Hjärtligt välkomna!
Datum: Sön 211024 kl 09.30
Plats: Vid fotbollsplan
Granbarkborren har härjat i området och dödat träd. Styrelsen har gjort en inventering av träd som är säkerhetsrisker, dvs som kan falla över vägar och byggnader. Trädfällare har anlitats för att fälla dem i oktober. Är det någon som vill ha ved är det bara att hämta! Träd vars rot står på enskilda fastigheter och som är en säkerhetsrisk är fastighetsägarens ansvar att ta bort.
Datum: Mån 210329
Det kommer att utföras större reperationsarbete på dessa vägar. Extra krut kommer läggas på infarterna från Bondvägen vid Högdalsvägen 2 och korsningen Högdalsvägen/Västerängsvägen och vidare åt fotbollsplanen.
Underhållet har varit eftersatt i några år i väntan på att elnedläggningen skulle slutföras men nu är det dags för ett större omtag.
Under måndagen kommer det bli svårt att ta sig in och ut från vägarna som om ni vet med er att ni behöver åka någonstans, ställ gärna bilen någon annanstans inför måndagen eller se till att vara ute i god tid.
Arbetet förväntas bli slutfört på måndagen.
Vi ber er köra försiktigt framöver så att vägarna får möjlighet att sätta sig. Inom kort kommer även vägarna att dammbindas.
Datum: Söndagen den 8:e november kl 10.00 2020
Plats: Högdalens Gård, möteslokal övervåning, ingång vid ridhusets gavel
Registrering av röstberättigade mötesdeltagare börjar kl 09.30
Med tanke på Covid-19 ber vi att det bara kommer en person per hushåll så att vi kan hålla avstånd.
Årsberättelsen finns här i digital format.
Hjärtligt välkomna!